Foto af Austin Distel Caption: Det kan betale sig at komme op med en klar strategi for din virksomhed og dit brand.
Kunsten at promovere sin virksomhed og sine produkter, så de når de rette mennesker, kan være flygtig og svær at få styr på. Én ting er at stå med et godt produkt, men hvis du ikke kan markedsføre det og få budskabet ud til den ønskede kundebase, så er du lige vidt. Der er mange sjove måder at reklamere på, og der er dog rigtig meget hjælp og råd at hente ved at skæve til de virksomheder, der klarer det med markedsføringen rigtig godt. Én af de brancher, hvor markedsføringen og promoveringen sidder lige i skabet, er spilleindustrien, og i denne artikel skal vi se lidt nærmere på, hvilke strategier, der er i spil, og hvorfor de fungerer så godt.
Skab et klart og tydeligt brand
Poker og andre af de såkaldte kasinospil er ikke noget nyt under solen. De har været spillet op gennem hele historien, og et spil som for eksempel poker har været meget populært, siden det fik sin spæde start i 1800-tallets New Orleans i den amerikanske delstat Louisiana. Det var dog først ved årtusindeskiftet, da internettet gik fra at være en eksklusiv ting til at være mainstream i de fleste hjem, at poker og resten af spilleindustrien fik et kæmpe boom, som gjorde industrien i stand til at lancere sig på nettet og derved nå ud til mange flere potentielle spillere. I dag er spillemarkedet en kæmpe og meget lukrativ industri med mange forskellige aktører, som i den grad formår at promovere sig.
Der er et par tydelige strategier, som virksomheder i spilleindustrien bruger til at reklamere for deres produkter og promovere deres brandr. Én af de ting, som PokerStars Casino især gør godt, er at sikre, de har en klar beskrivelse af deres produkter og ydelser, samtidig med at de har flere forskellige varianter af samme produkt tilgængeligt. Et eksempel er deres online blackjack. Her ser man for eksempel, at det er meget klart, hvad man får, og der er flere varianter af spillet, hvilket betyder, at der er noget for de fleste uanset præferencer.
Spillevirksomhederne spiller så at sige på mange heste, når de skal promovere sig selv, og de benytter sig blandt andet både af reklamespots i tv og på nettet, diverse bannere på blogs og websites, og så har de en stærk tilstedeværelse på de sociale medier. De forstår vigtigheden i at skabe et brand, der står stærkt og har en kraftig evne til at skabe nærvær og relevans – og netop denne evne til at bruge de sociale medier er med til at danne broer og tiltrække nye potentielle kunder samtidig med at de fastholder og engagerer den nuværende kundebase.
Den digitale tilstedeværelse
Foto af Merakist Caption: De sociale medier spiller en kæmpe rolle i en succesfuld markedsføringsstrategi.
Netop de sociale medier spiller en stor rolle, når spillevirksomhederne skal promovere nye kampagner eller nyt content, og de er meget aktive og nærværende i deres interaktioner på de sociale platforme. Du finder ikke en spilleudbyder, der ikke er på diverse sociale medier, og langt de fleste strækker sig over flere platforme som for eksempel Instagram, Twitter og Facebook. Det er nok de tre mest populære platforme og derudover bruges medier som Twitch, der er et forum, hvor brugere kan se andre brugere spille. Her har blandt andet de tunge pokerspillere en stærk tilstedeværelse.
Kreer mindeværdige kampagner
En anden ting, spillevirksomhederne gør, som fungerer fremragende, er at de skaber stærke og mindeværdige kampagner, der kombineres med reklamespots og reklamer på de sociale medier. Det er effektivt i forhold til både at tiltrække nye kunder og fastholde de eksisterende. Ofte bruges nogle af brandets mest genkendelige spillere som trækplaster i diverse kampagner, og det hjælper med at sørge for, at det er noget, folk husker og kan relatere til. Oftest bliver der brugt mange penge på disse store kampagner, som til gengæld også når en stor mængde potentielle nye kunder, men ofte behøver man ikke tage et lån for at skabe en god markedsføring, der når de rette mennesker. En stærk tilstedeværelse på de sociale medier og evnen til at skabe kampagner og incitamenter, der tiltrækker den rette kundebase, er ofte nok til at skabe ny trafik og nye forbindelser. Kigger man på spillevirksomhederne, så virker nøglen til et stablilt kundeflow at være god og tydelig kommunikation samt gode og stærke forbindelser til den engagerede kundebase.